La societat de l’Antic Règim estava dividida en tres estaments (estats o
ordres): el clergat (oratores), que s'ocupava de resar i assegurar la
protecció divina; la noblesa (bellatores), que combatia i protegia la
col·lectivitat dels seus adversaris i el poble o estat pla
(laboratores), la funció del qual era produir tots els béns materials
que la societat necessitava.
La característica principal de la societat estamental era la desigualtat civil entre estaments privilegiats que gaudien de tots els drets, com la Noblesa i el Clergat (no pagaven impostos) i els no privilegiats (el poble pla) que suportava totes les càrregues fiscals i laborals.
El clergat:
La característica principal de la societat estamental era la desigualtat civil entre estaments privilegiats que gaudien de tots els drets, com la Noblesa i el Clergat (no pagaven impostos) i els no privilegiats (el poble pla) que suportava totes les càrregues fiscals i laborals.
El clergat:
"El pollós", de Murillo |
Igual que en el cas de la noblesa, el
clergat no pagava impostos i tenia lleis i tribunals propis, entre
d’altres privilegis. A més de les rendes que els proporcionaven les
moltes terres propietat de l’Església gestionades en règim senyorial,
els membres del clergat rebien el delme que consistia en el cobrament de
la dècima part de la collita de tots els camperols.
Dins del clergat també podem trobar una
gran diversitat que permet fer una divisió entre alt i baix clergat.
L’alt clergat estava composat pels fills menors de les famílies nobles,
concentrava els alts càrrecs eclesiàstics (cardenals, arquebisbes,
bisbes, etc.) i tenia molt poder econòmic i polític ja que controlava
grans riqueses. En canvi, el baix clergat estava format per persones
procedents del Tercer Estat i moltes vegades vivia molt pobrament.
La consideració social que tenien els
eclesiàstics derivava del fet que eren considerats com les persones
interlocutores entre les persones i Déu. La carrera eclesiàstica era una
de les poques vies existents per poder accedir des del Tercer Estat
fins a un estament privilegiat. En alguns països d’Europa, com ara
Espanya, els Estats italians, França o Polònia, els religiosos formaven
un grup social força nombrós.
El Tercer Estat:
El poble o Tercer Estat comprenia tota la
resta de persones, és a dir, la immensa majoria de la població, i
estava format per grups de condició molt diferent com pagesos, burgesos i
classes populars urbanes. Només compartien una característica: no
tenien privilegis jurídics ni econòmics, havien de pagar impostos i el
seu treball sustentava el conjunt de la societat estamental.
Els pagesos formaven el
grup més nombrós de la població (aproximadament un 80% de la població
europea). No obstant això, no tenien cap mena de poder polític i la
majoria estaven sotmesos a les fortes tributacions del règim senyorial.
Com que la major part de la terra estava en mans de la noblesa o de
l’Església, els camperols havien de treballar-la com a vassalls, serfs o
arrendataris.
A més, s’ha d’assenyalar que entre els
propis pagesos hi havia grans diferències econòmiques. També existien
alguns camperols propietaris de les seves terres i una minoria que
s’havia enriquit a través de l’explotació comercial dels productes
agrícoles.
Generació rere generació, els pagesos
anaven passant la vida sense moure’s del lloc on havien nascut,
preocupats per sobreviure amb dificultats i articulant la seva
existència al voltant d’una comunitat tancada. Estaven poc disposats a
canviar. Les condicions eren propícies per a que aquestes comunitats,
ancorades en un règim de subsistència i en la tradició, desconfiessin
sistemàticament de qualsevol novetat que arribés de fora.
Aquesta situació, però, no va evitar que
es produïssin conflictes socials en el món rural de l’Antic Règim.
Aquests sempre estaven originats per una distribució desigual de la
propietat de la terra, per uns impostos abusius i per les males
collites. El país europeu en el qual van registrar-se més revoltes
camperoles en els segles XVII i XVIII va ser França, sempre en protesta
pels elevats impostos, la pressió senyorial o la manca d’aliments i
recursos per a la subsistència.
Els burgesos s’havien
enriquit gràcies al comerç i la incipient indústria i ocupaven la
posició més benestant dins del Tercer Estat. Aquest era un grup molt
ampli que incloïa comerciants, propietaris de tallers i negocis
diversos, rendistes, funcionaris, professionals, metges, artistes, homes
de lletres i científics.
Aquest grup representava l’esperit
d’iniciativa econòmica i cultural de les societats europees de l’edat
moderna. Però tampoc podien accedir al poder polític, que estava
monopolitzat per l’alta noblesa, i restaven marginats dels cercles de
poder. Excepte en els casos d’Anglaterra, Suïssa i les Províncies
Unides, a la resta d’Europa la seva influència política va veure’s
reduïda a ocupar alguns càrrecs municipals i restar apartada de l’alta
política.
Seria en aquest segle quan la burgesia va
començar a mostrar el malestar que li provocava la contradicció que una
posició econòmica preeminent no li suposés cap influència política i
social. Molts burgesos van optar aleshores a exigir participar com a
alts càrrecs en la política, l’administració, l’exèrcit o l’Església.
Per ascendir socialment, molts burgesos enriquits van recórrer a la
compra de títols i al matrimoni amb persones de la baixa noblesa.
Finalment, les classes populars
estaven formades per una gran quantitat de criats, bracers, peons,
empleats de botigues, aprenents i jornalers, tant al món rural com al
món urbà. No tenien propietats, portaven una vida modesta i vivien de
l’escàs sou que cobraven. A més a més, a aquest grup s’han d’afegir
també els que no treballaven en una activitat productiva, els marginats
(brivalls, captaires, delinqüents, prostitutes, etc.), especialment
abundants a les ciutats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada