A principis del segle XX, el sistema polític de la Restauració va entrar en crisi i l'any 1923 el general Primo de Rivera va imposar una dictadura, que va fracassar i va fer caure la monarquia. L'any 1931 es va proclamar la República. Durant tots aquests anys, l'autonomia de Catalunya va passar per diferents moments, fins que la República va proposar l'Estatut.
Les reformes que van proposar els governs republicans van topar amb l'oposició dels grups socials poderosos, i això va fer esclatar la Guerra civil.
1. Llegeix el text i contestat:
- Què va passar l'any 1931 després de la caiguda de la monarquia?
- Com van acabar les reivindicacions catalanistes durant la república?
- De 1902 a 1039 hi ha tres grans períodes: la monarquia d'...................... (1902-......), la ........................... (1931-1936) i la .............................. (.............-...............)
1. EL DECLIVI DEL TORN DINÀSTIC (1898-1917)
1. EL REFORMISME DINÀSTIC
A partir de la majoria d'edat d'Alfons XIII (1902), els governs conservadors (Antonio Maura) van iniciar reformes com ara les de la hisenda, l'administració local i la llei electoral per "regenerar" la vida política espanyola i acabar amb el caciquisme i la corrupció electoral, però va fracassar.
Més tard, els governs liberals (José Canalejas) va intentar reforçar el poder civil davant l'Esglèsia i descentralitzar l'Estat, però l'assassinat de Canalejas el 1912 va empitjorar la crisi.
Alhora, en aquests anys, les forces de l'oposició es van anar enfortint. A Catalunya va destacar:
- El republicanisme del Partit Radical, liderat per Lerroux; era obrerista, anticlerical i espanyolista.
- L'anarquisme, que va ser la ideologia obrerista més seguida a Catalunya, sobretot des de la fundació de la CNT (1910).
- El catalanisme, liderat per la Lliga Regionalista, un partit que va aconseguir agrupar totes les forces polítiques catalanes en la coalició Solidaritat Catalana.
L'estiu del 1909 es va produir, a la ciutat de Barcelona, la Setmana Tràgica. Va ser un aixecament popular contra l'enviament de soladats a la Guerra de Marroc. La repressió va ser desproporcionada, i va provocar el pas d'un govern conservador a un de liberal i la repulsa de l'opinió pública.
El procés de descentralització que van iniciar els governs liberals va culminar a Catalunya amb la creació de la Mancomunitat el 1914, una institució de govern que va presidir Enric Prat de la Riba.
La seva tasca va centrar-se en la creació d'infraestructures i serveis públics (carreteres, comunicacions....) i en posar en marxa un nou projecte cultural i educatiu.
1. Què van intentar reformar els partits dinàstics?
2. On i quan va tenir lloc la Setmana Tràgica? Quina en va ser la causa? Com va acabar?
3. Completa l'activitat per descriure Mancomunitat:
- Moment en què es va crear: .......................................
- President: ....................................................................
- Tasques: .......................................................................